تاکید علماء و خواص انقلاب بر نظرسنجی و آراء مردمی در انتخاب کاندیدای اصلح
دکتر محمد باقر قالیباف
مرد عمل و اندیشه

 نزدیک شدن به فضای انتخابات و رقابت برای کسب کرسی ساختمان سفید پاستور حساسیت افکار عمومی را بر انگیخته است و در این بین خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف اقدام به برگزاری نظرسنجی از افکار عمومی کرده‌اند تا به نوعی قبل از ورود به رقابت اصلی به نوعی از اقبال کاندیداهای ریاست جمهوری در بین افکار عمومی اطلاع داشته باشند.

نظرسنجی از آن جهت اهمیت دارد که با اجرای آن به نوعی از افکار عمومی نیازسنجی می‌شود تا مشخص شود عامه جامعه به برنامه و اهداف کدام کاندیدا رای می‌دهند و نیازمند رفع کدام مشکل در جامعه هستند. در این بین مراجعه به نظرات نخبگان، علما و حوزه‌های علمیه و از جمله جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز که به جامعتین معروف هستند، در کنار نظرات نمایندگان مجلس و دیگر خواص و دردآشنایان نظام اسلامی، از اهمیت بالایی برخوردار است.

جامعتین و نظرسنجی‌ها

سیدرضا تقوی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگویی با مهر در پاسخ به این سوال که آیا نظر جامعتین بر انتخاب گزینه اصلح در ائتلاف پیشرفت، تاثیر دارد یا خیر؟ پاسخ داد: جامعه روحانیت و جامعه مدرسین قم، کمیته مشترکی را تشکیل دادند که در این کمیته مکانیسمی برای انتخابات طراحی شد، براساس این مکانیسم بنا نبوده است که افراد و کاندیداها به صورت مصداقی بررسی شوند.وی افزود: براساس این مکانیسم، ائتلاف‌های اصولگرایی که تلاش کرده و با هم رقابت می‌کنند، مورد حمایت جامعه روحانیت مبارز هستند تا جمع این ائتلاف‌ها به معرفی دو یا سه نفر کاندیدا منتهی شود.
عضو جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: در این مکانیسم حمایت از همه ائتلاف‌های اصولگرا از‌سوی جامعه روحانیت مبارز ادامه پیدا می‌کند تا مرحله‌ای که از طریق نظرسنجی از افکار عمومی کسی که بیشترین اقبال را بین ملت داشته باشد به عنوان کاندیدای واحد جامعه روحانیت معرفی شود.تقوی خاطرنشان کرد: مکانیسم جامعه روحانیت این نیست که بگوید به چه کسی تمایل دارد.چندی پیش علی‌اکبر ولایتی در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرده بود که معتقدم بسیاری از نظرسنجی‌هایی که تاکنون انجام شده، درست نیست و نظر علما و مراجع نیز در انتخاب کاندیدای نهایی موثر است.

نظرسنجی در کنار ملاک‌های جامعتین، مهم است

سید رضا اکرمی، دیگر عضو جامعه روحانیت مبارز در واکنش به اینکه برخی رسانه‌های خارجی تلاش می‌کنند به مردم القا کنند نظرسنجی‌های انجام شده از مردم در معرفی کاندیدای پیشنهادی برای جامعتین مهم نیست به تهران امروز گفت: جامعتین هنوز وارد مصادیق افراد نشده که بخواهد کسی را طبق این شرایط به مردم معرفی کند .اکرمی در ادامه بیان کرد:باید ببینیم چه کسانی در نهایت کاندیدای ریاست جمهوری می‌شوند و از این تعداد چه کسانی تا آخر می‌مانند .
حجت‌الاسلام اکرمی، در پاسخ به واکنش رسانه‌های غربی درباره اهمیت نظرسنجی از سوی علما گفت:ما نباید به حرفهای آنها اهمیت دهیم چون آنها اساسا موجودیت ما را قبول ندارند.این عضو جامعه روحانیت مبارز در تبیین اهمیت نظر مردم در انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: قطعا نظر مردم مهم است ضمن اینکه برای ما در جریان انتخابات دو چیز مد نظر است. یکی از این موارد مشروعیت افراد و دیگری مقبولیت‌شان است که مشروعیت کاندیداها را شورای نگهبان بررسی می‌کند،اما مقبولیت آنها بر اساس آرای مردم مشخص می‌شود.به اعتقاد اکرمی، با کنار هم قرار دادن این دو موضوع می‌توان به انتخاب اصلح رسید .سید رضا اکرمی درباره اهمیت نظر سنجی‌های قبل از انتخابات گفت : در وهله اول باید ملاک‌ها را مورد احترام قرارداد که در این زمینه جامعتین ملاک کاندیدای مورد نظر خود را به شکل بیانیه مطرح کرده است. به اعتقاد اکرمی« بعد از برقراری ملاکها باید به نظرسنجی‌ها پرداخت چرا که نظرسنجی ها حالت تخمینی دارد و به شکل صد در صد نمی توان به آن استناد کرد و ممکن است نظر سنجی نتیجه ای را اعلام کند اما واقعیت چیز دیگری باشد».
با وجود این صحبتها به نظر می‌رسد نظر سنجی‌های پیش از انتخابات گرچه صد درصد قابل استناد نیست اما تا حد زیادی می‌تواند مورد توجه گروههای مختلف سیاسی قرار گیرد.چرا که با توجه به گستره وسیع جامعه‌ نمی‌توان صرفا به گفت و گوی شفاهی افراد با یکدیگر برای تشخیص فرد اصلح اتکا کرد.

ما کاملا به نظر‌سنجی‌ها بها می‌دهیم

حجت الاسلام غرویان، استاد حوزه علمیه قم نیز درباره اهمیت نظر مردم برای انتخاب کاندیدای اصلح، به تهران امروز می‌گوید: همانطور که امام و رهبری فرمودند ما مردم سالاری دینی داریم و میزان رای ملت است‌. بر‌این اساس منافاتی بین نظر مردم و آنچه شارع مقدس مشخص کرده وجود ندارد.به اعتقاد غرویان، رای مردم و اکثریت خودش ملاک بسیار مهمی در انتخاب اشخاصی است که می‌خواهند مدیریت جامعه را برعهده بگیرند. حجت الاسلام غرویان همچنین درباره نظر‌سنجی‌هایی که پیش از انتخابات برای انتخاب کاندیدای اصلح می‌شود گفت: ما کاملا به نظر‌سنجی‌ها اهمیت می‌‌دهیم‌، اما ازآنجا که مشخص نیست کدام دسته از نظر‌سنجی‌ها واقعی است وکدام دسته با جهت‌گیری همراه است، به همین دلیل تلاش می‌کنیم از راه ارتباط با توده مردم در جریان نظر آنها قرار بگیریم.

غرویان درباره روش انجام این کار می‌گوید:ما از راه حضور در اجتماع و صحبت کردن با مردم وبرقراری ارتباط شفاف با آنها تاحد زیادی متوجه می‌شویم نظر مردم و جامعه به سمت کدام کاندیدا بیشتر است.حجت الاسلام غرویان درباره نظر‌سنجی‌هایی که سایت‌ها و گروههای مختلف انجام می‌دهند معتقد است:این نظر سنجی ها به عنوان یک قرینه و نشانه برای ما اهمیت دارد،اما نگاه می‌کنیم این نظر سنجی را کدام حزب و گروه مطرح کرده و آیا برای انجام نظر سنجی دچار جهت‌گیری بوده و از طیف خاصی حمایت می‌کند یا نه؟حجت الاسلام غرویان در توضیح اینکه چگونه این بررسی را صورت می‌دهند و آیا روش خاصی برای این کار دارند گفت:« نه، روش خاصی نداریم اما این موضوع را از راه صحبت با اساتید و روحانیون در جلسات گفت‌وگویی که داریم متوجه می‌شویم.ما در این جلسات تاییداتی پیدا می‌کنیم که بر اساس آن به این نتیجه می‌رسیم که فلان نظرسنجی با واقعیت تطابق بیشتری دارد.»به نظر می‌رسد در کشور ما علاوه بر نظر سنجی ،همچنان گفت‌وگوهای گروههای مرجع درباره فرد اصلح اثرگذار است و در واقع نظر‌سنجی‌ها و گفت‌وگوی بین گروه‌های ذی صلاح می‌تواند راهی تکمیل کننده برای معرفی فرد اصلح باشد.

 

جامعتین در نهایت نظرسنجی می‌کند

حجت الاسلام حسین ابراهیمی، عضو دیگر جامعه روحانیت مبارزدرباره اهمیت نظر مردم می‌گوید : وقتی می‌گوییم انتخابات یعنی نظر مردم مهم است وگرنه می‌گفتیم انتصابات.ابراهیمی در ادامه نظر خود بیان کرد انتخابات جزو حقوق مردم است و قانون اساسی ما پیش بینی‌های لازم را در این زمینه کرده و سازو کارهای مشخصی را در نظر گرفته.به اعتقاد ابراهیمی، ما حتی در کشورمان حزبی نداریم که بخواهد مردم را آماده کند یا فرد خاصی را مطرح کند و افراد به شکلی فی البداهه کاندیدا می‌شوند و مردم بر اساس فهم و تعقل کاندیدای مورد نظر خودشان را انتخاب می‌کنند.حجت الاسلام ابراهیمی درباره اهمیت نظر سنجی‌های قبل از انتخابات می‌گوید: در همه دنیا هرجا از دموکراسی دم می‌زنند نظرسنجی ملاک مهمی در نظر گرفته می‌شود.
ابراهیمی درباره نظر جامعتین درباره اینگونه نظر‌سنجی‌ها می‌گوید:جامعتین تا این لحظه کاندیدایی معرفی نکرده که در این معرفی بخواهد نظر مردم را نادیده بگیرد اما جامعتین در نهایت نظر سنجی می‌کند و نتیجه این نظر سنجی به سمت هر کدام از کاندیداها رفت مورد تایید جامعتین قرار خواهد گرفت.ابراهیمی در توضیح اینکه جامعتین چگونه فردی را به عنوان اصلح معرفی می‌کند گفت: نظر جامعتین یک نظر مشورتی برای جامعه است و مسلما هیچ فشاری برای پذیریش آن وجود ندارد.
حجت الاسلام ابراهیمی درباره شیوه نظر‌سنجی جامعتین بیان کرد: ما خودمان نظر‌سنجی نمی‌کنیم و از نظر سنجی دستگاههایی که در این زمینه فعالیت دارند استفاده می‌کنیم.این عضو جامعه روحانیت مبارز درباره اینکه برخی معتقدند به نظر‌سنجی‌ها نمی‌شود استناد کرد گفت:اگر نظر سنجی‌ها علمی باشد می‌توان به آن اعتماد کرد. اما نظر سازیهایی که گاه صورت می‌گیرد قابل اعتماد نیست.حجت‌الاسلام ابراهیمی درباره اینکه آیا جامعتین مشخص کرده از نظر سنجی کدام موسسه استفاده می‌کند بیان کرد : چنین چیزی مشخص نشده اما می‌توان به نظر‌سنجی نهادهایی چون سازمان صدا و سیما ،ناجا و نظر‌سنجی شورای نگهبان توجه داشت چرا که بخشی از این نظر‌سنجی‌ها تا به حال درست بوده است.

از هیچ نظری نباید چشم پوشی کرد

حجت الاسلام روح الله بیگی درباره تاثیر نظر بزرگان یک جامعه در افزایش شناخت مردم از کاندیدای اصلح می‌گوید: در نظر دهی بزرگان درباره کاندیداهای احتمالی، هر کلمه ای که از هر کسی صادر می‌شود مهم است چون برای جامعه هم بار اجتماعی دارد هم حقوقی و شرعی .به اعتقاد این نماینده مجلس، این نظر دهی بخصوص اگر از طرف بزرگان و خواص مطرح شود تاثیر بیشتری دارد .هرچند در این زمینه هر رای و نظری به این دلیل که همه افکار و اندیشه ها به نوعی در انتخابات سهم دارند، مهم است. به همین دلیل از هیچ نظری نباید چشم پوشید.

به‌اعتقاد بیگی چون خواص و علما در اجتماع و کانونهای دانش حضور دارند نظرشان از روی هوا وهوس نیست و بر اساس وظایف و تکالیف شرعی خود و برای هدایت جامعه به سمت خوشبختی نظر می‌دهند تا فرد اصلح و شایسته انتخاب شود.به گفته بیگی به همین دلیل در این زمینه ممکن است دشمنان تلاش کنند در این باره گارد بگیرند واگر علما فردی را پیشنهاد دادند بگویند این کار بدون توجه به نظر مردم بوده یا از طرف دیگر تلاش کنند به مردم بقبولانند خوشان می‌توانند تشخیص دهند و از نظر بزرگان خسته شده اند.حجت‌الاسلام بیگی در تبیین اهمیت نظر سنجی برای معرفی کاندیدای اصلح می‌گوید:نظرها مهم است اما گاهی بعضی عوامل جمع کننده نظرها ممکن است دست به نظر سازی بزنند به همین دلیل باید توجه داشت که نظرسنجی‌ها در معیار حقیقت و واقعیت باشد.

تامینی، نماینده اصولگرای مجلس: نظرسنجی ها بهترین معیار برای انتخاب گزینه نهایی ائتلاف سه گانه

نماینده اصولگرای مجلس نهم شورای اسلامی در خصوص اهمیت نظر مردم در انتخاب کاندیدای اصلح می گوید: در میان گروه های اصولگرایی و کاندیداهای مستقل اصولگرا، ائتلاف سه گانه بیشترین اقبال را دارد و قطعا باید وجاهت خود را با بهره گیری از نظر مردم تایید و تثبیت کند.

حسن تامینی لیچایی، در گفتگو با خبرنگار پارلمانی زندگی تصریح کرده است: نظرسنجی ها بهترین معیار برای انتخاب گزینه نهایی از ائتلاف سه گانه است و قطعا سه عضو این ائتلاف باید به نظرسنجی ها که رای مردم را نشان می دهند متعهد باشند.

ان نماینده مجلس خاطرنشان کرد: مردم با بررسی این ویژگیها و یافتن این شاخصه ها در شخصیت کاندیداها به آنها رای می دهند. بنابراین قطعا باید کاندیداها به این رای و نظر مردم احترام گذاشته و میدان را در اختیار فردی که این شاخصه ها را دارد بگذارند.

وی درادامه اذعان داشت: آنچه توجه اصولگرایان و مردم را به ائتلاف سه گانه جلب کرده است، برنامه ی آنها برای انتخاب گزینه نهایی است که معتقدند نامزد معرفی شده از این ائتلاف بر اساس نظرسنجی مردمی تعیین می شود. از این رو امیدواریم بر اساس این اصل مردم در این مرحله کاندیدای اصلح را انتخاب کنند.

 نظر اعضای ائتلاف پیشرفت در خصوص اهمیت نظرات مردمی

اهمیت آراء مردم و داشتن مقبولیت و پشتوانه مردمی نکته ای است که حتی اعضای ائتلاف پیشرفت نیز به عنوان یکی از استوانه های اصلی جریان اصولگرایی در کشور بر اهمیت نقش آن تاکید ویژه داشته اند.

غلامعلی حداد عادل، یکی از اعضای ائتلاف پیشرفت، در نشست پرسش و پاسخ که با همت بسیج دانشجویی در دانشگاه علم و صنعت برگزار شده بود، درباره اعلام نامزد نهایی این ائتلاف عنوان کرد: برای تعیین گزینه نهایی ائتلاف، نظرسنجی را از مردم انجام می‌دهیم که ممکن است این کار در هفته‌های آینده و با افزایش شور و شوق انتخاباتی مردم انجام شود؛ نظرسنجی یکی از نتایجش کنار رفتن دو نفر از اعضای ائتلاف است.

“علی‌اکبر ولایتی” نیز دیگر عضو ائتلاف پیشرفت، در حاشیه همایش برخی از روسای تشکل‌های اقتصادی کشور درباره آخرین نظرسنجی‌ها پیرامون نامزدهای ائتلاف سه‌گانه گفت: اطلاعی از آخرین نظرسنجی‌ها درباره ائتلاف سه‌گانه ندارم اما در پی این هستیم که انشاءالله تمام نظرسنجی‌هایی را که از جاهای مختلف به دست می‌آید جمع‌بندی کنیم و با توجه به آن مسیر خود را ادامه دهیم.

وی تاکید کرده است که: با توجه به اینکه هر چه به زمان انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم نظرسنجی‌ها از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار می‌شوند،‌ لذا نتایج نظرسنجی‌ها را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اعلام می‌کنیم و انشاءالله براساس نتایج نظرسنجی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری وارد عمل خواهیم شد.

آراء مردمی و انتخابات پیش رو

گفتنی است براساس معتبرترین نظرسنجی های صورت گرفته انتخاباتی تاکنون بر مبنایآخرین نظرسنجی صدا و سیما، محمدباقر قالیباف با ۱۹٫۴ درصد آراء در صدر نظرسنجی های مردمی قرار گرفته است و سیدمحمدخاتمی با ۱۴٫۵ درصد آراء، علی اکبر هاشمی رفسنجانی با ۱۳٫۲ درصد آراء و علی اکبر ولایتی با ۶٫۸درصد آراء در رده های بعدی این نظرسنجی که به صورت مراجعه حضوری صورت گرفته است قرار گرفته اند. اما درمعتبرترین نظرسنجی اینترنتی انجام شده نیز که به همت سایت فرهنگی-سیاسیتبیان و با استفاده از شماره های تلفن همراه کاربران سایت انجام گرفته است، بازهم محمدباقر قالیباف با اختلاف فاحش نسبت به نفر دوم این نظر سنجی با کسب ۴۳ در صدر آرای مردمی در صدر قرار گرفته است و علی اکبر ولایتی با ۲۴ درصد آرا، باقری لنکرانی با ۷٫۴ درصد آرا و غلامعلی حداد عادل با  ۶٫۳ درصد آرا در جایگاههای دوم تا چهارم قرار گرفته اند.

اکنون و با توجه به حساسیت یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با توجه به شاخص های مهمی که علماء، جامعتین و نخبگان سیاسی کشور مورد توجه قرار داده اند و میزان اقبال مردم را همواره به عنوان اولویت اصلی در انتخاب کاندیدای اصلح در مقطع کنونی مورد ملاحظه قرار داده اند و با توجه به سخن ماندگار و تاریخی حضرت امام راحل (رحمت الله علیه) که میزان رای ملت است می بایست بیش از پیش به این مبنای مردمسالاری دینی به عنوان یک شاخص مهم توجه ویژه ای مبذول داشت و در کنار آن، گوش به زنگ دیگر معیارها و شاخصه های مهم و اولویت دار خواص نظام، علماء، روحانیت و نخبگان سیاسی بود تا با انتخابی هوشمندانه در دهه پیشرفت و عدالت، ایران سربلند بدون کوچکترین وقفه و توقف و کمترین آزمون و خطای ممکن، مسیر تکامل و عزت خود را بپیماید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392برچسب:قالیباف,
ارسال توسط حسین کشتگر قاسمی
آخرین مطالب